Skip to main content

Lekkend schuifdak Saab 900

Het schuifdak in de Saab 900 classic is van het zg. cassette-type met vier afwateringen: twee voor- en twee achteraan. De rubber rand die om de schuifdakplaat zit gemonteerd, heeft geen waterwerende, maar slechts een geluiddempende functie. De voorste afwateringen lozen d.m.v. rubber slangen in de A-stijlen, de achterste lozen, eveneens met rubberslangen, in de ventilatieopeningen in de beide achterschermen (achter het rooster). Normaliter is dit systeem bijzonder efficiënt, maar met zware regenbuien schiet de afwateringscapaciteit van het schuifdak soms tekort.

Lekkend schuifdak Saab 900

Lekkend schuifdak Saab 900Proefondervindelijke tests wijzen uit dat met name de voorste afwateringen de grootste capaciteit dienen te hebben, en juist deze hebben last van verstopping! Enerzijds doordat de openingen in de cassette vrij makkelijk bereikbaar zijn voor allerlei vervuiling, zoals modder, bladeren, takjes, etc. maar ook doordat de voorste afwateringsslangen inwendig zijn uitgerust met een soort plastic spiraalveertjes die het knakken van de slangen moesten tegengaan. Welnu: die slangen knakken niet, omdat ze vrij kort zijn en mooi opgesloten zitten tussen de schuifdakcassette en de A-stijl. Juist in die spiraalveren blijft heel veel rommel en modder hangen. De remedie is dus vrij eenvoudig: de plastic spiraalveertjes moeten eruit!

Stappenplan lekkend schuifdak Saab 900:

  • Demonteer de hemelbekleding – voorzichtig , want de glasvezel-schelp is vrij kwetsbaar, schuif deze als alles los is (dus ook de rubber sierrand om de schuifdak-omlijsting) naar achteren en de voorste afwateringsslangen worden zichtbaar.
  • Draai alleen aan de voorkant van de cassette de slangklemmen los, schuif de slangen van hun stalen pijpje en trek de slangen uit hun respectieve A-stijl.
  • Vervolgens onder aan de slang de spiraalveer eruit trekken en weggooien. Merk op dat er nogal veel rommel en vuil in de spiraalveer blijft hangen.
  • Slang even doorblazen en weer op het pijpje schuiven, slangklem aandraaien. klaar!
  • Hemelbekleding terugzetten. Vergewis je ervan dat de schuifdak-bovenplaat goed met alle vier de schroeven vastzit op de basis. Zo niet, de ontbrekende schroeven aanvullen en alle vier goed aandraaien.

Vanaf nu zal het wateroverlast probleem tot het verleden behoren. Voor het goed afstellen van de schuifdakpositie t.o.v. de felsrand of het vervangen van de hemelbekleding kunt u bij ons terecht of bij onze partner Gemaglas te Barendrecht.

 

Uiteraard kunt u een 1e diagnose bij ons laten doen, neem contact op.